Invloed of betrokkenheid?

De herfstvakantie is (bijna) bereikt. De bruine gezichten van de zomer hebben plaats gemaakt voor de bruine bladeren aan de bomen. Hoe snel zit je weer in je ritme van lesgeven, vergaderen, oudergesprekken en vooral heel veel mail. Sommigen hebben alles op de rit, anderen snakken naar die paar vrije dagen. In het onderwijs (en daarbuiten!) staan de ‘donkere dagen voor kerst’ bekend en berucht. Hoe zorg jij ervoor dat je periode 2 (herfst-kerst) ontspannen door komt?

De Amerikaanse time-managementgoeroe Stephen Covey beschrijft in zijn beroemde boek ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ de zogenaamde cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed.

De cirkel van betrokkenheid bevat alle zaken waar je wel mee te maken hebt maar waar je zelf niets aan kunt veranderen. Toetsweken, de hoeveelheid mailtjes die je krijgt, het gesnotter door leerlingen en collega’s, vertrekken en thuiskomen in het donker. Het zijn allemaal zaken waar jij niets aan kunt doen. Maar ze zijn er wel! En ze bepalen mede je werkvreugde.

De cirkel van invloed bevat alle zaken waar jij wel iets aan kunt veranderen. Denk hierbij aan de inhoud van de toetsen, je mailroutines, je werktijden, je lesprogramma, omgang met leerlingen en collega’s etc…

Covey adviseert zo veel mogelijk tijd te besteden aan je cirkel van invloed en zo min mogelijk (negatieve) energie te stoppen in je cirkel van betrokkenheid.

In een volgend rustpunt daag ik je uit om via een DOKU-route 1 doel te formuleren dat jij voor de kerst gaat behalen.

 

 

.

Geef een reactie

Site Footer