Nakijkwerk (1): Waarom toets je?

Er zullen weinig collega’s het onderwijs in zijn gegaan uit liefde voor correctie. Het is voor velen een noodzakelijk kwaad. Toetsen zijn er sinds er onderwijs is. In een serie van 3 rustpunten kijken met een kritische blik naar het fenomeen toetsing.

Het is zeer interessant om eens nader stil te staan bij de doelen van een toets. Immers, voor docent en leerling vraagt het om een behoorlijke investering in tijd en energie. De toets moet worden opgesteld, geleerd, gemaakt en besproken.

Doelen van toetsen zijn:

  • Het testen van de kennis van een leerling (jaartallen bij geschiedenis)
  • Het testen van de vaardigheden van een leerling (een wiskunde som)
  • Het analyseren wat de groei is van kennis en vaardigheden van een leerling in een bepaalde periode.

(het produceren van cijfers, leerlingen straffen die weinig doen, toetsen omdat iedereen het altijd al heeft gedaan zijn voorbeelden minder valide doelen van toetsing…)

Tip: Bedenk aan het begin van het schooljaar welke van genoemde doelen je met toetsing wilt bereiken.

In een volgend rustpunt gaan we nader in op de vraag hoe je je doel effectief kunt bereiken met een toets.

 

 

 

 

Geef een reactie