Nakijkwerk (2): Hoe toets je?

In een vorig rustpunt gingen we dieper in op het doel van toetsen. Wanneer je eenmaal hebt bepaald waarom je toetst kun vervolgens kijken naar hoe je dit doel bereikt. Het maken en nakijken van een toets kost je veel tijd en energie. Vaak is toetsing een routine. Automatisch wordt een bestaande toets gebruikt of een kant-en-klaar model van de methode. Probeer bij het maken van een volgende toets onderstaande vragen te beantwoorden:

 

  • Wat is het doel van de toets? kennis meten? vaardigheden meten, etc…?
  • Welke feedback van een leerling heb ik minimaal nodig om dit doel te bereiken? 1 antwoord, 5 antwoorden, 10 antwoorden, etc…?
  • Welke toetsvorm(en) past hierbij? open vragen, gesloten vragen, meerkeuze vragen, etc…?
  • Op welke manier kan de toets worden afgenomen? Op papier, digitaal, met een antwoordblad etc…?
  • Hoeveel toetsen heb ik dit jaar nodig om het doel van de toets te bereiken?
  • Is het nodig om onderscheid te maken in soorten toetsen? Schriftelijke Overhoring, proefwerk, praktische opdracht.

 

Het nadenken over en het opschrijven van de antwoorden op bovenstaande vragen biedt je wellicht een andere blik op een belangrijk gedeelte van je werk. In een volgend artikel kijken welke keuzes in nakijkwerk tot meer werkrust kunnen leiden.

 

 

Geef een reactie