Word geen zombie!

Bumba en ICT? Op zich een wonderlijke combinatie. Toch kan die vrolijke (of irritante zo u wilt) clown ons iets leren. Neem het boekje ‘Bumba en het magische wonderboek’. In dit verhaal krijgt de tweeling Lars en Lies een boek voor hun verjaardag. Dit boek is een toverboek; de kinderen kunnen erin stappen om wonderlijke avonturen te beleven met Bumba en zijn vriendjes. Na deze avonturen stappen ze weer uit het boek in de realiteit (waar moeder wacht met een taart!).

“na deze avonturen stappen ze weer in de realiteit”

We verruilen het boek voor een laptop, tablet of telefoon. Dit blijkt verrassend realistisch. Ook nu stap je in wereld vol avontuur weg van de realiteit. Een ontsnapping? 

ICT biedt ons ongekende mogelijkheden om informatie te verzamelen, te bewerken en te delen. Grenzen in plaats en tijd vervagen. Prachtig en effectief!

“Het laatste wat we willen is een klas vol zombies”

De fotograaf Ritzo ten Cate fotografeert mensen die net even opkijken van hun smartphone. Zij zitten in hun eigen ‘magische wonderboek’. Ten Cate registreerde de ‘zombieblik’ van mensen die er wel zijn maar toch ook niet. Als dat gebeurt is ICT niet alleen meer hulpmiddel maar ook een drempel voor echt contact. 

Dit artikel mag tegenstrijdig lijken met alle andere artikelen over de mogelijkheden van ICT om onderwijs actiever te maken. Het laatste wat we willen is een lokaal vol ‘zombies’. Gelukkig is de docent degene met het lesplan en wellicht ook wel degene met de taart!