Start, schone lei iedereen (nog) blij

Zo dat was de eerste week! Wat lijkt die vakantie alweer lang geleden 🙂 Het mooie aan het onderwijs is dat je ieder schooljaar weer met een schone lei kunt beginnen. En proberen die lei zo goed mogelijk te vullen en te houden. Graag deel ik mijn doelen en voornemens met je.

Hoe uitgeblust en moe je ook was in juli, die 6 weken zijn voor velen een perfecte remedie om de batterij weer op te laden. Zelf merk ik altijd dat een week geen schoolzaken al zorgt voor een bijna volledige 'reset'. Het fijne van die weken erna is dat je tijd krijgt/neemt om na te denken over voornemens en doelen die verder reiken dan de volgende lesdag. Ideeën over een andere didactiek, inspirerende boeken over lesstof of zelfs een nieuwe indeling van je (werk)week.

Mijn doelen dit schooljaar
  • Balans werk-privé bewaken
  • Leerlingen beter motiveren (vrijheid en verantwoordelijkheid voor hun eigen onderwijs)
  • Verdieping vakkennis

Ik vind het prettig om de week voordat de lessen starten een paar dagen te werken. Dit heeft meerdere doelen. Om te beginnen moet ik altijd weer 'aarden' in het gebouw waar ik jaarlijks zoveel tijd doorbreng. Als ik mezelf met een auto vergelijk schakel ik in de vakantie terug van versnelling 5 naar versnelling 1. Alvast wat klusjes doen (studiewijzers maken, mailmappen opschonen, klassenlijst printen etc...) zorgt ervoor dat ik langzaam opgeschakeld ben voor echte werk. Tot slot en niet minder belangrijk heb ik de tijd om de sociale banden met collega's geleidelijk op te pakken voordat iedereen begint.https://werkrust.nl/?s=pta


Week 0 helpt me ‘op te schakelen’ voordat het echte werk begint.

Zodra de lessen beginnen lijkt de focus direct verschoven van maanden en weken naar dagen en lesuren. De lessen moeten worden voorbereid en de gezonde spanning neemt toe ('een goed begin is belangrijk'). Gelukkig is een wetmatigheid in het onderwijs dat de leerlingen net zo moeten wennen aan het nieuwe ritme. Veelal zijn ze rustig omdat ze a) de pikorde in de klas afwachten b) ze ook goede voornemens en doelen hebben c) de vakantieslaaptijden hun sporen hebben achter gelaten. Collega's lopen nog fluitend door de gangen ('de klassen vallen me echt 100% mee!') hoewel het het gezegde van de beer en huid zich na een week of 4 echt openbaart.

Ik kijk tevreden terug op de eerste week. De basis is in de klassen en met de collega's is gelegd. Week 2, de eerste volledige lesweek, is een belangrijk om het ritme vol te houden.


Burn-out epidemie?

Helaas houdt niet iedereen zijn werkplezier. Één op de zeven werknemers kampt met burn-out klachten met het onderwijs als een van de koplopers. Is het ongezond beroep of wordt de diagnose te makkelijk gesteld? Tot hoever reikt de eigen verantwoordelijkheid van de meester, juf en docent? Een interessant debat bij Buitenhof over dit onderwerp.

Geef een reactie