Na de herfstvakantie – de tussenbalans

Een van de fijnste kenmerken van een baan in het onderwijs is de periodieke ‘reset’ in de schoolvakanties. 5 keer per jaar is er de mogelijkheid om uit de tredmolen te stappen. Zelf merk ik dat 3 dagen iets anders doen al voldoende is om de batterij weer helemaal op te laden. Een mooi moment ook om de balans op te maken en vooruit te kijken. Want het kan altijd beter! 


De trouwe lezer van dit blog is ongetwijfeld opgevallen dat er een gat van 5 weken zit tussen dit blogartikel en de vorige. Dit is niet toevallig. Ook ik ben niet immuun voor de drukte die een onderwijsbaan kan veroorzaken. In mijn geval is een nare bijwerking is dat het me dan niet lukt om ‘hoofdruimte’ vrij te maken voor een nieuw artikel. Dit is uiteraard een teken aan de wand!


Positief:

  • Het werken met MS Teams zorgt voor meer overzicht in onze sectie. Materiaal (toetsen, opdrachten) zijn op een makkelijk te vinden plaats online opgeslagen. Digitaal overleg is eenvoudig bij de toets zelf te voeren via een chatfunctie. Van ieder document hebben we nog maar één versie wat misverstanden voorkomt.
  • Het werken met mijn ‘Mail-naar-taken-systeem’ werkt nog steeds prima. Het lukt me om de grote stroom berichten, verzoekjes en informatie te filteren en alles om te zetten in concrete taken.
  • Plezier in de klas. Ik heb veel plezier in het lokaal met de leerlingen.

Aandachtspunten: 

  • Mijn uitdijende takenlijst zorgt voor onrust en gejaagdheid. Wanneer ik na een dag lessen geven ga zitten voor mijn ‘bureauwerk’ lijkt dit bijna een niet te winnen strijd tegen de klok. Ondanks het zorgvuldig prioriteren van taken (via de Eisenhowermatrix) komen er dagelijks meer taken bij dan ik af kan maken. Veertig mails per dag is geen uitzondering. Ik ben echter nooit het onderwijs in gegaan om mails te beantwoorden en te verwerken… 
  • Als ik het druk heb is mijn reflex om vooral de administratieve ad-hoc zaken af te handelen. Dit zijn de klussen die mij het minst inspireren. Veel liever ben ik bezig met het voorbereiden van een mooie lessenserie of decanenevenement. Dit zorgt een verminderd werkplezier. 

Image

Onderzoek:  

De vakantie biedt mooi de gelegenheid tot een onderzoek naar mijn werk gegevens. Om te beginnen bestudeerde ik in mijn formatiekaart. Dit jaarlijkse overzicht van lessen, taken, FTE etc.. heb ik tot op heden weinig bekeken. Het blijkt een schat aan informatie te geven. Zo staat daar het totale aantal klokuren waarvoor je het schooljaar ‘op de rol’ staat. In mijn geval is dit voor 1327 uur. Dit lijkt een getal zonder veel betekenis maar als je het omrekent geeft het een stuk meer inzicht.  

Ik probeer werk en privé zoveel mogelijk te scheiden. Dit betekent dat ik al mijn schoolwerk op school wil doen. In de avonden en weekenden probeer ik mijn gezins-, familie-, sport- en ander verplichtingen te vervullen. Een gevolg is dat ik die 1327 uur in 40 weken (12 weken vakantie) van dagen moet maken. Een eenvoudige rekensom leert dat dit dan 8,29 uur (8 uur en 18 minuten) zijn. Hier tel ik niet het uur pauze per dag (lunch en 2x koffie) bij 

Een tweede inzicht was het bekijken van mijn lessen en taken. In de formatiekaart. Ik heb de verdeling van klokuren per taak verwerkt in bovenstaande grafiek. Bij het terugkijken van mijn takenlijsten van de afgelopen weken valt me op dat ik heel veel tijd kwijt ben aan zaken die niet tot mijn 3 hoofdfuncties (lessen geven, voorbereiden en decaan) behoren. En dit zijn ook nog eens de zaken waar ik het minste werkplezier aan beleef! Volgende keer beschrijf ik wat ik met deze inzichten ga doen.  

Geef een reactie

Site Footer