Leerlingen, studenten en leerkrachten hebben het druk!

Na de opstartlessen is het echte werk weer begonnen. De lessen volgen het rooster en alle activiteiten daarbuiten zijn gestart. De nieuwigheid voor de leerlingen is er vanaf. Zij focussen zich weer volledig op de apenrots in de klas en de grenzen van de docenten. Het eerste huiswerk is genoteerd kortom: we zijn begonnen. Maar verontrustende berichten bereiken ons over schooldrukte...


De Radboud Universiteit Nijmegen overweegt een verbod op de smartphone, aldus de Gelderlander afgelopen maandag. Rector Magnifus Van Krieken verwees in zijn openingsrede naar de Harvard Universiteit waar de telefoons met succes geweerd worden. De sociale media zouden "een negatieve rol spelen bij stress en eenzaamheid". Een onderzoek aan de universiteit van Antwerpen heeft aangetoond dat studenten die bovengemiddeld actief zijn op social media, beduidend minder studiepunten vergaren. 

“De Radboud Universiteit overweegt een verbod op smartphones”De Gelderlander

Het verbod op smartphones is opmerkelijk aangezien studenten in de meeste gevallen meerderjarig zijn en volwassen beslissingen zouden moeten mogen en kunnen nemen. Dat dit wellicht niet altijd de beste keuzes bleek uit een eigen praktijkobservatie.

Vier jaar geleden nam ik zelf weer plaats  in de collegebanken tijdens het behalen van een extra lesbevoegdheid. Hoe groot was het contrast met mijn universiteitservaringen van 20 jaar geleden! Ik was de enige student zonder laptop en met mijn telefoon stil in mijn zak. Het eerste college volgde ik van bovenaf in een grote hoorcollegezaal. Onder mij een woud van (laptop)schermen waarop in minder dan de helft van de gevallen aantekeningen werden gemaakt. Wel werden er schoenen gekocht in webwinkels, potentiële datepartners geselecteerd, integraal Studio Sport teruggekeken en vooral de sociale media bijgewerkt. Het tweede college ben ik vooraan gaan zitten want mijn concentratie verdampte onder invloed van de videomuur.

Na het tentamen was ik zo blij als een puber met mijn mooie voldoende. Dat meer dan de helft geen voldoende had gehaald gaf echter wel te denken.

“Er werden potentiële datepartners geselecteerd en integraal Studio Sport terug gekeken.”

Ook de middelbare scholieren hebben het druk. Deze week werden de uitslagen van een vier jaarlijks onderzoek naar pubers gepubliceerd. "Het aantal middelbare scholieren dat druk voelt neemt de afgelopen jaren flink toe. Van 16 procent in 2001 naar ruim 35 procent in 2017. De onderzoekers verklaren dit doordat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de zesjescultuur." Daarnaast lijken mobiele telefoons een grote afleider.

De middelbare scholen weten nog niet goed hoe ze met de telefoons om moeten gaan. Dit verschilt per school van een rigide verbod tot compleet laissez-faire bleek uit een onderzoek van RTL Nieuws deze week.


In een eerder blogartikel beschreven we al de mythe van het multitasken.  Hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner legde bij RTL nieuws de desastreuze werking van afleiding (sociale media) uit voor het onderwijs. Hij heeft hier zelfs een heel videocollege aan gewijd. 

Er valt dus blijkbaar een hoop (werk)rust te creëren in onderwijsNederland. Wellicht een experiment waard om na dit artikel een uur je telefoon weg te leggen en kijken wat het je brengt! (maar mis ons volgende artikel volgende week niet...)

Geef een reactie