Welke keuzes maak ik eigenlijk?

Het schooljaar is koud een week verder en het verschil met de vakantie kan niet groter zijn. Een gemiddelde vakantiedag kende voor mijn slechts een paar dilemma’s: croissantje of kaiserbroodje bij het ontbijt? Ga ik de krant of een boek lezen? Niet of maar wanneer ga ik zwemmen? Op school is dit wel heel anders ik direct.


Croissantje of kaiserbroodje?

In de vakantie las ik het erg interessante boek ‘Macht der gewoonte’ van Charles Duhigg. Ik zal daar in volgende blogsposts op terugkomen. Duhigg beschrijft op beeldende wijze hoeveel gewoontes iedereen heeft. Dat de gewoontes of routines heel veel opleveren omdat je er niet over hoeft na te denken. Je kunt bijvoorbeeld tanden poetsen en bedenken wat je gaat eten vanavond. Echter, wanneer gewoontes minder goed voor je zijn, blijkt het lastig om deze te veranderen. Zeker als het je werkrust in gevaar brengt.


Ik  ontdekte een paar grote verrassingen toen ik eens nadacht over mijn gewoontes op een onderwijsdag. Veel gewoontes van mijn gewoontes bleken een keuzemoment te zijn. Zie hieronder een lijstje van mijn werkdag in keuzemomenten.


  • Hoe laat start ik? Als ik geen lessen heb zou ik in theorie later kunnen starten. Er moet echter wel een bepaalde hoeveelheid werk worden gedaan. Als ik later start betekent dit ook dat ik later eindig. Dit heeft dan weer gevolgen voor mijn avondprogramma.
  • Werk ik thuis of op school? Coronatijd heeft me geleerd dat er mogelijkheden zijn om thuis te werken. Voor fysieke lessen is dit geen keuze. Voor overige werkzaamheden (mails beantwoorden, correctiewerk, zelfs vergaderen) kan ik er voor kiezen om dit niet op school te doen.
  • Koffie, thee of water?
  • Wat ga ik NU doen? Een grote vraag met veel antwoorden. Bereid ik een les voor, Verdiep ik me in mentorleerlingen, maak ik alvast een toets?, ga ik even socializen met collega’s?
  • Ben ik bereikbaar? Wil ik bij een taak dat mensen iets aan me kunnen vragen?
  • Hoe ben ik bereikbaar? Zet ik E-mail notificaties aan? Wanneer en hoe vaak controleer ik mijn mail? Doe ik de deur van mijn klas/werkkamer open of dicht? Zet ik mijn privé communicatiekanalen (Whatsapp, Facebook etc…) open?
  • Wanneer stop ik?

Geef een reactie