3 Werkrust tips van clown Bassie

Bassie de clown heeft een zeer effectieve manier om stress situaties te vermijden. Hij doet zijn ogen dicht onder het mom ‘als ik het niet zie, is het er ook niet!’ (ook een beproefd concept onder peuters)

Heb je wel eens gelet op welke momenten jij werkdruk ervaart? Is dat tijdens het openen van je mailbox, het lezen van je werkagenda thuis, het deelnemen aan een vergadering waar je weinig verwacht uit te halen? Soms is de aanblik van een voorwerp, de geur van ruimte of het geluid van collega’s om je beleving van werkdruk te verhogen. Kan dat anders?

Soms is het geluid van collega’s genoeg om je beleving van werkdruk te verhogen

We hebben het in onze rustpunten bewust over de beleving van werkdruk. Waar de een zijn schouders ophaalt bij een bepaalde klus, ziet een collega deze als een huizenhoge barrière. Werkdruk wordt door iedereen anders ervaren, evenals werkrust. Het kan je erg helpen te weten waar en wanneer jij werkdruk ervaart. En wanneer je ontspannen bent. 

Time-management kan je helpen effectiever met je tijd om te gaan en meer te doen in minder tijd. Maar als het managen van je taken je beleving van werkdruk verhoogt schiet het zijn doel voorbij en moet je het plannen tot een minimum beperken. Als jij thuis sneller en beter nakijkt omdat je daar minder gestoord wordt doe dat dan ook vooral daar! Een van de voordelen van het onderwijs is dat je (voor een gedeelte) je eigen tijd en werkzaamheden kunt indelen.

WERKRUST TIP 3

  • 'Bezint er ge begint'

    Weet waarvan je beleving van werkdruk stijgt en waar je van ontspant.

  • 'Doe het niet, of juist wel'

    Beperk de tijd die je aan dingen besteedt die je beleving van werkdruk verhogen tot een minimum. Wissel ze af met bezigheden die je opladen.

  • Delegeer, Deel, Delete

    Vraag je collega’s of je taken kunt ruilen of delen. En informeer zeker of je sommige taken kunt schrappen!