Al jaren kunnen ouders via platforms als Magister en SOMtoday de cijfers en voortgang van hun kind bijhouden. Maar het Christelijk Lyceum in Zeist besloot om tijdelijk deze toegang te blokkeren. Waarom? Ze wilden leerlingen meer regie geven over hun eigen leerproces. Volgens een onderzoek van een docent economie aan deze school werden leerlingen die hun cijfers zelf controleerden, zelfstandiger en ontwikkelden zij meer zelfdiscipline. De docent zag een stijging in motivatie bij leerlingen die zonder druk van thuis hun schoolwerk konden doen.
Directe inzage in cijfers heeft ook voordelen: ouders kunnen beter volgen hoe het gaat en eventueel tijdig bijsturen, zeker bij kinderen die moeite hebben met bepaalde vakken. De nadelen zijn ook duidelijk. Kinderen voelen zich soms opgejaagd, bang om fouten te maken onder het oog van hun ouders. De druk om goed te presteren neemt toe, terwijl hun eigen motivatie juist kan afnemen. Bovendien verandert het gesprek thuis vaak in een bespreking van cijfers, in plaats van over het leerproces zelf.
Moeten scholen dus minder inzicht geven om leerlingen zelfstandiger te maken, of weegt het voordeel voor ouders zwaarder? Is volledige transparantie de juiste weg, of hebben kinderen soms juist baat bij wat meer vertrouwen en ruimte? Wat vind jij?
Ontdek meer van Werkrust | Ontspannen werken in het onderwijs
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.