Je bent al op de helft…

Heb je meer dan 100 blogposts geschreven over effectiever werken in het onderwijs en dan lees je net het boek dat bijna al jouw beweringen onderuit haalt. Het overkwam me afgelopen week. En het was nog interessant ook.

Het boek waarover ik het heb heet 4000 weken en is geschreven door Oliver Burkeman. De titel beschrijft de gemiddelde duur van een menselijk leven. Laat het even tot je doordringen. Om het visueel te maken staan in de kaft 4000 rondjes en zou je (als je zin hebt) zelfs kunnen kleuren wat er al voorbij. Centrale boodschap van Burkeman is: relativeer al je plannen en geniet vooral nu.

Veel mensen zien hun leven als een lopende band met daarop kratten van een uur. Zij kiezen ervoor om deze kratten te vullen met werk, sporten, familie etc… Je tijd is dat grijp- en verkoopbaar geworden (aan je werkgever). Maar wat als je teveel inhoud hebt voor je kratten? Ga je meer proppen? Maak je keuzes?

Burkeman beschrijft op een mooi ironische manier hoe om te gaan met de beperkte tijd die we in ons leven hebben. Hij sluit tenslotte met een mooi lijstje van 10 tips. Een paar mooie:

  • bepaal vooraf wat niet gaat lukken
  • maak gebruik van saaie techniek die voor maar één doel geschikt is
  • train jezelf in niets doen

Wat leren we van dit boek voor het onderwijs?
Ik vond het boeiend om te lezen hoe je ook naar het leven en dus ook je werk kunt kijken. In plaats van steeds effectiever te werken om meer te doen kun je ook accepteren dat genoeg genoeg is. Daarnaast zet het de stress van alle(onderwijs)dag in perspectief. Is een rotles of minder geslaagde vergadering erg genoeg om je avond te vergallen? Ik beveel dit boek van harte aan om eens (in een vakantie) de waan van alle dag te leren relativeren.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer