Wat ga ik doen? En hoe lang? En wanneer? Nu het schooljaar weer in volle vaart van start is gegaan stel ik me vaak deze vragen. Hoe schep ik orde in de bonte verzameling taken, lessen en klussen?
Ik vind niets mooier dan me te verliezen in een taak. Die prachtige presentatie over de Tweede Kamer (tja je bent docent maatschappijleer of niet…) of een studiewijzer voor periode 1. Dat je in zo’n toestand komt waarin je tijd en plaats lijkt te vergeten. Sommigen noemen het ‘Flow’ of ‘the zone’.
Het probleem is dat naast leuke taken ook nog minder leuke dingen moeten worden gedaan. En ook dingen waar ik een hekel aan heb (of erger).
Daarbij heb ik als docent in het voortgezet onderwijs meerdere rollen. Ten eerste ben ‘meester’ om kinderen een vak te leren. Daarnaast ben ik mentor met meer pedagogische taken. Bijvoorbeeld het sociaal-emotionele welbevinden van een groep VWO leerlingen in de gaten te houden. Ik ben lid van een team (bovenbouw VWO) waarin we afspraken maken en onderwijszaken ontwikkelen. Als decaan help ik leerlingen met het kiezen van een profiel of het vinden van een passende studie. Collega’s die wat willen leren over het toepassen van ICT in hun lessen kloppen bij mij aan als digicoach etc….
Nu zou ik me bij elk van deze rollen moeiteloos kunnen verliezen in taken, afspraken en klusjes. Alleen kan dat niet. Tenzij ik stop met slapen of mijn echtelijke en vaderlijke rol afstoot (wat me waarschijnlijk een hoop meer werk op zou leveren…)
Hoog tijd om mijn boekhoudersysteem weer toe te passen. Deze term heb ik niet zelf bedacht. Een collega sprak het met een zekere walging uit toen ze mijn time-management systeem hoorde.
Hoe dit voor mij werkt.
Ik pak mijn formatiekaart (uit Zermelo) waarin al mijn lesgroepen en taken voor dit schooljaar staan
Ik zet alle taken en begrote uren in een spreadsheet
Met de uitkomsten trek ik voor mijzelf een paar conclusies of maak ik een paar keuzes. Denk hierbij aan:
- Hoeveel tijd zou ik per dag/week aan een rol moeten besteden?
- Hoeveel uur zou ik per dag/week moeten werken?
- Soms heb ik in een periode relatief rustig in een bepaalde rol. Bijvoorbeeld het decanaat in deze maand. Wat kan ik dan nu alvast doen om de piek uit een drukke maand (november) te halen?
Natuurlijk ben ik geen echte boekhouder. Als een mentorleerling met een probleem komt zal ik hem/haar nooit de deur wijzen omdat mijn ‘mentortijd’ al op is die week. Maar wanneer ik merk dat ik structureel meer tijd kwijt ben aan mentortaken dan de 1,5 uur per week kan ik wel in gesprek gaan met mijn teamleider. Bovenstaande helpt mij balans houden.