Week 3: Tijd voor een toets!

Wij gaan aan de vierde schoolweek beginnen en zijn daarmee alweer halverwege de eerste periode. Deze periode eindigt met een toetsweek voor de herfstvakantie. Tijd dus om de balans op te maken. Voor de leerlingen èn voor mij. Lang leve de D-toets!

Het warme weer hielp niet echt om de vakantie vibe uit de klassen te verdrijven. Ook de ‘holadijee-weken’ droegen hier niet aan bij. Introductie-activiteit hier, schoolfoto daar. Verkort rooster i.v.m. MOL gesprekken (Mentor, Ouder, Leerling). Alsof we een auto zijn tijdens een 1e rijles. Gas geven, stoppen, en weer gas.

Het lastig is: ik heb daardoor geen idee wie er nu al op de juiste snelheid zit. Ja ik heb een paar variabelen om de betrokkenheid te controleren. Denk aan op tijd zijn, boeken meenemen, vragen stellen of opdrachten maken in de les. Toch heb ik in mijn onderwijsjaren gemerkt dat deze graadmeters soms verre van betrouwbaar zijn. Immers: de ‘luiwammesen’ blijken soms heel veel mee te krijgen via mijn uitleg (terwijl ze naar buiten kijken). En de ijverige harde werkers snappen soms bar weinig van wat ze precies hebben gemaakt.

Ik gebruik daarom in iedere klas (ja ook 6VWO) een zogenaamde D-toets. Een diagnostische toets. “Is ie voor een cijfer meneer?”  “Nee? ‘Oooooh ik dacht het belangrijk was.” 

Ik maak mijn D-toetsen altijd in een Google Form. Je kunt hier instellen dat de vragenlijst een toets is. Ik zorg altijd dat het totaal aantal te behalen punten 10 is. Hierdoor komt past het cijfer is het decimale rijtje van andere cijfers die leerlingen halen.

 Ik heb meerdere redenen om de D-toets digitaal te maken.

    1. Het scheelt nakijkwerk. Als ik meerkeuzevragen stel kunnen deze direct worden nagekeken. Ook voor open werkt dit fijn: ik kan nu per vraag nakijken. Daarbij is het  het Sanskriet wat sommige leerlingen (van een zekere sexe) produceren heerlijk leesbaar.
    2. Het kan direct in mijn administratie. Ik bied de D-toetsen aan via Google Classroom. D De resultaten kunnen direct worden ingelezen in het ‘Cijfers’ tabblad van de klas. Ik geef meerdere D-toetsen per jaar. Hierdoor zie ik mooi de voortgang van een leerling.
    3. Leerlingen kunnen het terugzien. De toets blijft, met correct, bewaard in Google Classroom. Hierdoor kan een leerling een dag voor de “echte” toets de D-toets gebruiken om zichzelf voor te bereiden.
    4. Ik kan de toets (eindeloos) hergebruiken. Zo lang je leerdoelen hetzelfde zijn kan de D-toets opnieuw geven. Je kunt dus een mooi archiefje voor jezelf maken. Of hergebruiken met een aanpassing voor bijvoorbeeld HAVO en VWO.

Met de resultaten van de D-toets ga ik in gesprek met de leerling. Een 8 of hoger toont aan dat de behandelde stof er vooralsnog in zit. Een 5 of lager duidt op minder kennis van zaken. 

‘Maar ik heb nog niet geleerd Meneer’. 

Dat zal maar halverwege de rit lig je nu in ieder geval niet op koers. We kunnen het eens hebben over hoe er geleerd wordt of wat er in de les wel of niet gebeurt. Ook is het mooi instrument om naast de leerling de mentor en/of ouders bij te praten over de voortgang.

Geef een reactie