DD: Thuiszitters
Dinsdag dilemma

Dinsdag dilemma – Meer maatwerk tegen thuiszitters?

In Nederland groeit het aantal thuiszitters: kinderen die niet in het reguliere schoolsysteem passen en daardoor zonder passend onderwijs thuis komen te zitten. Zoals het verhaal van João (AD, 2023) laat zien, is het probleem vaak niet het kind, maar het systeem dat onvoldoende aansluit bij hun behoeften. Meer maatwerk lijkt een oplossing, maar is dat echt haalbaar?

Maatwerk biedt duidelijke voordelen: leerlingen krijgen onderwijs dat aansluit bij hun talenten en tempo, wat uitval kan voorkomen. Kinderen met een leerachterstand of -voorsprong, of die kampen met bijvoorbeeld ADHD of hoogbegaafdheid, hebben vaak baat bij een persoonlijker aanpak. Het vergroot hun motivatie en zelfvertrouwen, en kan bijdragen aan betere leerresultaten. Voor sommige kinderen, zoals João, kan dit het verschil maken tussen thuiszitten en bloeien. Maar maatwerk brengt ook uitdagingen met zich mee. Het vraagt extra tijd, middelen en flexibiliteit van scholen en docenten, die nu al kampen met hoge werkdruk en lerarentekorten. Bovendien is de vraag: hoe zorg je ervoor dat maatwerk eerlijk en haalbaar blijft voor iedereen?

Wat vind jij: moeten we het huidige systeem aanpassen, of ligt de oplossing ergens anders?


Ontdek meer van Werkrust | Ontspannen werken in het onderwijs

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Werkrust | Ontspannen werken in het onderwijs

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder