Bennis en Pontcast
Podcasts

Bennis en Pontcast: Een fijne bijscholing in opvoeden

Uiteindelijk zijn we allemaal opvoeders in het onderwijs. Of we nu werken met kleuters, tieners of bijna volwassenen, we zijn onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling en het gedrag van onze leerlingen. Zoals een collega het eens treffend zei: “Ik bevind me het grootste deel van mijn werkdag in een ruimte waar 95% van de mensen iets anders wil dan dat ik wil dat er gebeurt.” Het kan dan soms een uitdaging zijn om structuur, kennisoverdracht en een band opbouwen te combineren. Maar er is hulp.

Socialisatie

Ger Bista, een autoriteit in de pedagogiek, omschrijft dit drieluik van opvoeding met de termen kwalificatie, socialisatie en subjectivering.

De podcast Bennis en Pontcast biedt daarbij een welkome inspiratiebron voor de socialisatie/opvoeding. Wekelijks spreken Steven Pont, universitair docent en ontwikkelingspsycholoog, en Martijn Bennis, directeur van het ANP, over opvoeden. Elke aflevering belicht een ander onderwerp, van pesten en intelligentie tot schaamte en emoties.

Bista: 3 slag

To the point

Wat de Bennis en Pontcast uniek maakt, is de manier waarop Pont zijn wetenschappelijke kennis inzet, terwijl Bennis fungeert als nieuwsgierige leek. Beide mannen zijn vader en verhelderen de soms abstracte onderwerpen met concrete, herkenbare voorbeelden. Dat zorgt ervoor dat de afleveringen  toegankelijk en to the point  zijn.

Iedere aflevering begint bovendien met een inspirerende quote over het onderwerp, waarna in slechts 25 minuten – ideaal voor een autoritje – herkenbare situaties uit de doeken worden gedaan. Voor leerkrachten kan deze podcast dan ook als een soort mini-bijscholing werken. Even een ander perspectief op de dagelijkse gang van zaken in de klas!

Ruzie maken en levensfasen

Hieronder licht ik graag twee interessante afleveringen voor onderwijsprofessionals uit:

Aflevering 47: Ruzie maken – Hoe blijf je in verbinding?

Iedere docent kent ze: de botsingen die soms het klaslokaal vullen. Of het nu gaat om conflicten tussen leerlingen onderling of tussen leerling en docent,  ruzie is onvermijdelijk  in een leeromgeving. In deze aflevering gaat het over wat ruzie eigenlijk is en hoe je ervoor zorgt dat de kwaliteit van zo’n conflict goed blijft, zodat de betrokkenen in verbinding blijven. Want ruzie kan destructief zijn, maar soms juist ook helend. Deze aflevering werpt een andere blik op wat er tijdens een conflict gebeurt en biedt praktische handvatten om ook in gespannen situaties pedagogisch te blijven handelen.  

 

Aflevering 48: De 8 levensfasen van Erik Erikson

Volgens de Deens-Amerikaanse psycholoog Erik Erikson bestaat de menselijke ontwikkeling uit acht levensfasen, die elk een andere uitdaging en groeikans met zich meebrengen. Van vertrouwen ontwikkelen als baby tot identiteit vinden als tiener en integriteit als volwassene: Eriksons theorie benadrukt dat groei en ontwikkeling levenslang doorgaan. In ons klaslokaal zien we dagelijks meerdere van die stadia in gebeuren. 

Met deze aflevering krijg je als docent nieuwe inzichten in wat jouw leerlingen op verschillende leeftijden nodig hebben. Na het luisteren kijk je anders naar zowel je kleuters als pubers.

Tips om meer te halen uit de Bennis en Pontcast

  1.   Plan luistermomenten in je week  – Bijvoorbeeld tijdens je rit naar school. De afleveringen duren maar 25 minuten, perfect om onderweg wat inspiratie op te doen.
  2.   Breng het gesprek in de docentenkamer  – Deel interessante inzichten met collega’s en bespreek hoe je bepaalde pedagogische situaties in jouw klas ervaart.
  3.   Reflecteer op je eigen rol als opvoeder  – Luister met de vraag: wat kan ik hiervan meenemen in mijn dagelijks werk? Zo kun je steeds kleine, haalbare veranderingen doorvoeren die bijdragen aan een positief leerklimaat.

 De Bennis en Pontcast  is een aanrader voor iedereen in het onderwijs die openstaat voor nieuwe inzichten, humor en soms wat relativerend advies. Perfect als steun in de rug voor die belangrijke rol als opvoeder en docent!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *