Week 2: Regeren is vooruitzien

‘Gefeliciteerd met je werkjubileum!’ Elke zomer moet ik weer even glimlachen als ik deze melding krijg op LinkedIn. De verjaardag van mijn baan. Nog leuker zijn de felicitaties van vrienden en (oud) collega’s (ik mag ook graag anderen feliciteren 🙂 Alweer 15 jaar in het onderwijs. Nee dan hoor je niet meer bij de ‘jonge garde’ Bij de jaaropening werden alle nieuwe collega’s voorgesteld. Samen met een andere ‘ervaren’ collega constateerden we dat we al bij de ‘oude’ helft horen. Wat heb ik eigenlijk aan die ervaring?

Een van de dingen die ik heb geleerd is dat een schooljaar een marathon is. Het gaat er niet om wie als eerste of beste bij de herfstvakantie is. En dan wellicht bij de kerstvakantie bent uitgeput. Het is dus geen sprint. Het belangrijkste voor jezelf, de leerlingen en de collega’s is dat je jouw tempo tot juli volhoudt.

In dit artikel wil je met je delen hoe ik naar dagelijkse/wekelijkse routines kijk. 

 

Lessen

Ongeveer de helft van mijn werkdagen is gevuld met lessen. Ik maak altijd studiewijzers in SOM tot de volgende toetsweek. In deze studiewijzer plan ik per les de stof met bijbehorende leerdoelen. Ik vind dit prettig omdat de kaders dan staan en ik de boel alleen hoef ‘in te kleuren’. Dit doe ik meestal een dag ervoor. Ik controleer een bestaande presentatie of maak een nieuwe. In de werkboeken zoek ik naar bijpassende opdrachten. Natuurlijk houd ik de actualiteit in de gaten (in de ochtendkrant) omdat dit voor mijn vak, maatschappijleer, meestal haakjes biedt voor de lesstof. 

 

Vergaderingen

Ik hou van vergaderingen. Van goede vergaderingen. Niet te lang, niet te kort. Graag ook met een agenda en afsluitende actiepunten. Met een goede combinatie tussen gezelligheid en inhoud.

Ik zit in meerdere ‘clubjes’ waarin ik samenwerk. Voor deze clubjes probeer ik altijd vaste vergaderingen te plannen, liefst maanden vooruit. Natuurlijk verschilt de frequentie van de vergaderingen. 

Zo hebben we een wekelijks overleg over ICT op onze school. Met het hoofd facilitaire zaken, de eerstelijns ICT medewerker en de directeur aan tafel bespreken we alle ICT zaken. Ervaring leerde dat het wekelijkse uur zo gevuld is om ‘ICT-kwesties’ te bespreken.  

In een andere club (mentoren jaarlaag) is de vergaderfrequentie lager. Hier spelen minder urgente zaken en is het karakter van de vergadering ook meer informatief..

Wat ik fijner vind aan vergaderen met collega’s boven een andere vorm van decentraal samenwerken:

  • Er is ruimte voor persoonlijke informatie wat altijd een rol speelt in de samenwerking (is iemand ziek, hoe gaat het thuis?)
  • Er komen meer zaken naar boven dan de agenda beschrijft (‘ik bedacht me ook nog dat…’)
  • Het komt de creativiteit ten goede om even met elkaar te sparren (‘Als ik jou zo hoor kunnen we ook…’)
  • We zijn al zoveel alleen of met kinderen aan het werk (‘Pfff het was een drukke dag vandaag’)
  • Het is een stok achter de deur. Wanneer ik iets ‘live’ moet presenteren aan collega’s zorgt dat voor prioriteit in mijn agenda. 

Met een periodieke vergadering gepland weet ik zeker dat ik de taken/mensen/werk van die ‘club’ niet uit het oog verlies zonder dat ik er de hele tijd aan hoef te denken.

 

Pauzes

Natuurlijk, misschien wel het belangrijkste. Na lessen, voorbereidingstijd en vergaderingen plan ik ook mijn pauzes in. Klinkt misschien stom maar voor mij werkt het. Met twee horizontale ‘balken’ in mijn agenda (kleine en grote pauze). Zo vergeet ik nooit wanneer mijn oplaadmomentjes zijn. Kwesties moeten echt in de categorie ‘bloed of brand’ vallen wil ik hier van afwijken.

 

Opstart & afsluiting

Als laatste: opstart– en afsluiting. Dit zijn voor mij dagelijkse blokjes. Elke ochtend begin ik met een opstartroutine van ongeveer een kwartier. Hieronder valt uiteraard een grote kop thee halen. Daarna collega’s groeten, krant ophalen, spullen settelen. Ik verwerk vervolgens in een paar minuten mijn mail tot antwoorden, taken of de prullenbak (hierover later meer). Mijn routine zorgt ervoor dat ik opgeruimd aan de schooldag begin.

Bovenstaande doe ik in omgekeerde volgorde aan het einde van de dag. In mijn agenda kijken naar het programma van morgen. Laatste keer mails verwerken totdat de mailbox leeg is. Bureau leegmaken en spullen opruimen. Ook dit uur ongeveer een kwartier.

Nu weet ik dat er collega’s gruwelen van zo’n vast patroon (iedereen is anders) maar heeft geeft mij Werkrust. Ik weet dat ik alle lopende zaken ondervang zodat ik tijd, ruimte en energie heb om te improviseren. Wat zijn jouw routines?

Geef een reactie